دسته‌بندی نشده

نمونه طرح یادمان شهدای گمنام

بنای یادمان شهدای گمنام

طرح های مختلفی برای ساخت سازه و طراحی یادمان شهدا یا المان شهدا در نظر گرفته می شود. طراحی های یادمان شهدا اصولا بر اساس مفاهیم معماری مختص به خود انجام می گیرد. در طراحی و ساخت سازه مقبره شهدا از المان هایی نظیر: گنبد، اشکال هندسی چندضلعی، کاشیکاری گنبد، زیرگنبد و ستون های سازه استفاده می گردد.

بطور کلی در وهله اول وظیفه طراح سازه یادمان شهدا، خلق یک اثر معنوی و انتقال حسی عرفانی و معنوی با المان های مربوطه، به این فضا می باشد. در وهله دوم با استفاده از کاشی های سنتی هفت رنگ و کاشی های کتیبه قرآنی با ترکیبات رنگ و طرح متناسب، می تواند باعث خلق یک اثر معنوی-هنری گردد.

اگر به دنبال ایده برای ساخت یادمان شهدا هستید و یا نیاز به تهیه متریال های این سازه را دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاشیکاری گنبد بنای یادمان شهدا
کاشیکاری گنبد مقبره شهدای گمنام
کاشی یادمان شهدا و مقبره شهدای گمنام
تابلوی کاشی مقبره شهدای گمنام

یکی از عناصر بسیار مهم و تاثیرگزار در طراحی و اجرای بنای یادبود شهدا، کاشی و کاشیکاری می باشد. همانطور که هنر کاشیکاری در مکان های مذهبی و روحانی در ایران، یکی از زیباترین هنرهای ایرانی بوده است.

کاشی ها در نمای داخلی و بیرونی بنا که شامل: کاشیکاری گنبد، زیرگنبد، ستون و دیواره ها می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.طرح، نقش و رنگ بکار رفته در ساخت کاشی بایستی کاملا هماهنگ با سایر کاشی های بکار رفته در این سازه باشد.

هماهنگی در کاشیکاری قسمت های مختلف سازه المان شهدا، با سایر عناصر تزیینی مانند: آجر، سنگ و … می تواند زیبایی بصری و معنوی ابن فضا را دو چندان کند.

کاشیکاری و تزیین یادمان شهدای گمنام
کاشیکاری بنای یادبود

همانطور که گفتیم بخش عمده‌ای از زیبایی بصری و معنوی بناهای مذهبی و روحانی، به دلیل هنر زیبای کاشیکاری هفت رنگ می باشد. برای طراحی و اجرای سازه هایی مانند المان شهدا، استفاده از کاشی های سنتی هفت رنگ مزین به کلام قرآن می تواند، ترکیب بسیار خوبی از هنراصیل ایرانی و معماری اسلامی باشد.

کاشی های مورد استفاده در بنای یادمان شهدا دارای کاربردهای متفاوتی است و می تواند یکی از چند مورد زیر باشد:

  • کاشی سنتی و تزیینی
  • کاشی نوشته و کتیبه قرآنی و احادیث
  • کاشی های نقوش اسلیمی ستون ها و دور سازه
  • کاشی گنبد و زیرگنبد

کاشی سنتی آذین اصفهان، با تولید انواع کاشی های سنتی و مذهبی در طرح های متنوع و مرتبط با یادمان شهدا، به عنوان بزرگترین مرکز تولید و فروش کاشی های سنتی و مذهبی در کشور می باشد. شما دوستان برای مشاوره، سفارش و خرید کاشی و سایر متریال های مربوط به سازه المان شهدا( مقبره شهدا) می توانید با ما در ارتباط باشید.

نمونه پروژه ساخت یادمان و المان شهدای گمنام
پروژه در حال ساخت مقبره شهدا

هر بنا و سازه ای متشکل از اجزاهای مختلفی می باشد، که برخی از این اجزاها نقش مهم تری را در طراحی آن برعهده دارند. سازه هایی نظیر المان و یادمان شهدا در کنار تمام زیبایی هایش، بایستی اجزای سازه آن معنا ومفهوم های مختلفی را برای هر بیننده تداعی کند.

عناصر اصلی و اساسی در ساخت یادمان شهدا عبارتنداز:

این عنصر در معماری اسلامی نماد توحید می باشد. توحید اولین و مهمترین اصل در معماری اسلامی می باشد، که گنبد بیانگر و نماد این اصل می باشد. گنبد به عبارتی دیگر به عنوان هسته و مرکزمعنویت نیز شناخته می شود. (ساخت گنبد در سازه المان کاملا اختیاری بوده و اجباری در استفاده از آن وجود ندارد.)

رنگ های پرتکرار در معماری اسلامی نظیر فیروزه ای، لاجوردی و سبز هر کدام برای مفهوم و منظوری بکاربرده می شوند. رنگ فیروزه ای نماد آسمان و صلح، رنگ لاجوردی نماد ارتباط انسان با ذات لایتناهی و رنگ سبز نماد معنویت و تداعی بهشت می باشد.

از اصلی ترین عناصر ساخت و تزیین مکان های مذهبی و معنوی کاشی هفت رنگ می باشد. بازی رنگ ها، قابلیت نگارش و طراحی و اجرای نقوش اسلیمی بر روی کاشی هفت رنگ باعث شده تا کاشیکاری جزئی جدانشدنی برای سازه هایی نظیر گلزار شهدا به حساب بیاید. کاشیکاری علاوه بر نمای سازه در قسمت درونی و زیرگنبد ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ستون ها از نظر مهندسی مهم ترین نقش را در طراحی کلی سازه یادمان شهدا ایفا می کند. در سازه های یادبود شهدا از چندضلعی های مختلفی استفاده می شود که هر کدام با توجه به طراحی منحصربفرد خود تعداد ستون های مشخصی دارند.

نمای کاشی سازه المان شهدا
نمای بیرونی المان شهدا

استفاده از ابزارهای تزیینی در اماکن مذهبی و تاریخی در ایران به قرن ها پیش بر می گردد. ابزارهای تزیینی در معماری اسلامی که اغلب آن را در مساجد تاریخی مانند مسجد شیخ لطف الله اصفهان و کنونی کشور می توان مشاهده نمود برگرفته از نبوغ ایرانیان مبنی بر هنرکاربردی است.

در تزیین بنای یادمان شهدا از ابزارهای مشترک و مختلفی که در معماری اسلامی وجود دارد استفاده می گردد که این ابزارها عبارتند از:

  • کاشی سنتی و مذهبی
  • آجر و سفال شبکه دایره ای و پله ای
  • پیچ محراب (برای قسمت های قوس دار هر ضلع و ورودی)
  • جووک و وحمیل (به عنوان کادر و قاب بندی کاشی ها)
  • چاپ عکس شهدا روی کاشی
چاپ عکس شهید سردار سلیمانی روی کاشی
چاپ دیجیتال عکس شهید سلیمانی روی کاشی

استفاده از عکس شهدا برای طرح های یادمان شهدا در کنار سایر تزییناتی که برای سازه المان شهدا در نظر گرفته می شود به عنوان زینت بخش کار محسوب می شود. اما به دلیل قرار گرفتن سازه هایی نظیر یادبود شهدا در معرض گرما، سرما، رطوبت و سایر شرایط جوی بایستی عکسی برای این مکان استفاده گردد تا هیچ مشکلی در آینده برای آن پیش نیاید.

بهترین گزینه و روش برای استفاده از عکس در فضاهای باز، روش چاپ عکس دیجیتال کوره ای بر روی کاشی و یا سرامیک می باشد. این نوع چاپ روی کاشی با کیفیت ترین و با دوام ترین حالت ممکن می باشد.

چاپ عکس شهدا در انواع سایز های مختلف قابل سفارش و تولید می باشد. اما این نکته را در یاد داشته باشید که هرچقدر عکس ارسالی شما با کیفیت تر باشد نتیجه خروجی به همان میزان با کیفیت خواهد بود.

بنای مقبره و گلزار شهدای گمنام
گلزار و المان شهدای گمنام

المان شهدا و یا گلزار شهدا و حتی بنای یاد بود برای بزرگان، به جهت حفظ ارزش و احترام یک جامعه به اشخاصی است که با تمام وجود برای میهن عزیزشان ایران خدمت کرده اند. بنایی که به فرزندان آینده ایران یادآور باشد که کشورشان پر از قهرمانان و بزرگان کم نظیری بوده و هست.

استفاده از طرح های مختلف یادمان شهدا در سراسر کشور باعث ترویج فرهنگ پاسداشت از شهیدان و بزرگ مردان این مرز و بوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *